مبانی نظری مهارت های زندگی و پروتکل آموزشی مهارت های زندگی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
      مهارت‌های زندگی   34 مهارت خودآگاهی   36 عوامل مؤثر بر رشد خودآگاهی   39 مهارت همدلی   39 مهارت کنترل استرس و خشم  41 مهارت ارتباط مؤثر  46 مهارت تفکر خلاقیت   48 مهارت تفکر انتقادی   50 مهارت حل مسئله  51 مهارت تصمیم‌گیری   52 روش اجرای پژوهش    61 پیوست الف: ساختار جلسات آموزش مهارت‌های زندگی   99
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 537 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:444 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:

    مهارت‌های زندگی

    یکی از کاربردهای علم روان‌شناسی در جهان امروز کاربست اصول روان‌شناسی دریافتن شیوه‌های نوین زندگی و پیشگیری از مسائل و مشکلات فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی است. برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی ازجمله کاربردهای روان‌شناسی در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی است؛ که با هدف ارتقای سطح بهداشت روانی و جسمانی و پیشگیری از آسیب‌های روانی، جسمانی و اجتماعی برگزار می­گردد. این مهارت‌ها توانایی افراد در برخورد مؤثر با مقتضیات زندگی همراه با استرس و اضطراب را بالابرده و به‌عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده اولیه عمل می­کند (ولر، لان و مک ماهون[1]،2007).یونیسف[2] (2010) مهارت‌های زندگی  را یک رویکرد مبتنی بر تغییر یا شکل‌دهی رفتار تعریف می‌کند که برقراری توازن میان سه حوزه را مدنظر قرار می‌دهد؛ دانش، نگرش و مهارت‌ها. اصطلاح مهارت‌های زندگی به گروه بزرگی از مهارت‌های روانی اجتماعی و میان فردی گفته می شود که به افراد کمک می‌کند تا تصمیمات خود را آگاهانه اتخاذ کنند، به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارت‌های مقابله‌ای و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند وزندگی سالم و پربار داشته باشند.مهارت‌های زندگی مجموعه ای از توانایی‌ها هستند که قدرت سازگاری، رفتار مثبت و کارآمد و افزایش می‌دهند. درنتیجه شخص قادر می شود بدون اینکه به خود با دیگران صدمه بزند مسئولیت‌های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش‌ها و مشکلات روزمره زندگی به شکل مؤثر روبرو شود. مهارت‌های زندگی صرفاً به معنی کسب و افزایش دانش نیست، بلکه ایجاد مهارت و تغییر در نگرش و ارزش‌های فردی است. (یونیسف، 2010؛ آبدین[3]، 2003).



    [1]  Wheeler, S. D.,  Lane,  S. J., & McMahon,  B. T.

    [2] United Nations Children's Emergency Fund (UNICEF)

    [3]



  • محتوای فایل دانلودی:
    منابع به روز -فرمت APA- ویرایش شده